Pedagog
Godziny pracy pedagoga szkolnego Jolanta Michalska Poniedziałek 9:15 - 14:45 Środa 7:15 - 12:45 Anna Dudek - Koczwara Wtorek 9:00 - 13:30 14:30-15:00 Czwartek 9:15 - 14:15 |
Działania podejmowane przez pedagoga szkolnego są zgodne z rozporządzeniem ministra edukacji narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, ustawą o systemie oświaty, planem pracy pedagoga oraz przydziałem obowiązków. Praca pedagoga przebiega wielopłaszczyznowo. Podejmowane są wszelkie działania korzystne dla dziecka i jego rodziny oraz koordynowane są czynności podnoszące jakość pracy szkoły. Pedagog szkolny dokumentuje swoją pracę zgodnie z przepisami prawa oświatowego.
Działania pedagoga Szkoły Podstawowej nr 10 :
- udzielanie wychowawcom i nauczycielom pomocy w ich pracy z uczniami sprawiającymi trudności
- udzielnie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych i porad związanych z trudnościami rodzinnymi , koleżeńskimi i szkolnymi
- udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowywaniu dzieci
- organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom wychowującym się w rodzinach mających problemy finansowe
- przeprowadzenie zajęć z profilaktyki uzależnień
- zajęcia z uczniem dyslektycznym
- indywidualne zajęcia kompensacyjno – korekcyjne
- krótkoterminowa terapia rodzin
- pedagogizacja rodziców
- współpraca z organizacjami i instytucjami wspierającymi szkołę
- koordynowanie prac związanych z realizacją szkolnego programu wychowawczego „Szkoła Sukcesu”
- koordynowanie prac związanych z wdrożeniem i realizacją szkolnego programu profilaktycznego
- dbanie o bezpieczeństwo dzieci w szkole i poza nią
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej szkoły
- ewaluacja programu wychowawczego i profilaktycznego
- monitorowanie spraw wychowawczych
Pedagog szkolny podejmuje następujące działania :
- bieżąca współpraca z wychowawcami i nauczycielami
- bezpośrednie wielokrotne rozmowy z dziećmi
- rozmowy z rodzicami lub opiekunami
- stałe kontakty z pedagogami szkolnymi innych szkół
- bieżąca współpraca z pracownikami placówek wspierających pracę szkoły; MOPS, Kuratorzy Sądu Rodzinnego, Wydział Prewencji Policji, PPP nr 1 i 2, Dom Dziecka, Ośródek Interwencji Kryzysowej , Ośrodki Wychowawczo-Opiekuńcze, Wydział Edukacji, Kuratorium Oświaty
- próby diagnozy zachowań agresywnych dzieci i młodzieży
- praca indywidualna z dzieckiem trudnym –zagrożonym niedostosowaniem
- popołudniowe cotygodniowe zajęcia socjoterapeutyczne dla uczniów zgodnie z harmonogramem
- relaksacje i zajęcia .wyciszające dla dzieci nadpobudliwych
- nasilona współpraca z opiekunami placówek współpracujących ze szkołą
- cotygodniowe zajęcia socjoterapeutyczne z wychowaniem D.D
- praca metodą indywidualnych przypadków z uczniami z objawami ADHD i nadpobudliwości psychoruchowej
- prowadzenie rozmów diagnostyczno – terapeutyczno – wspierających
- stałe rozmowy z rodzicami uczniów sprawiających szczególne trudności wychowawcze
- grupowe cotygodniowe spotkania w godzinach popołudniowych z chętnymi rodzicami uczniów
- udział w tzw. grupach roboczych dotyczących uczniów w rodzinach, których podejrzewano przemoc lub stosowano przemoc
- monitoring obecności dzieci
- w zasadnych przypadkach pisemne zobowiązanie rodziców do dostarczania usprawiedliwień nieobecnych dni dziecka
- bieżąca współpraca z wychowawcami i nauczycielami
- zawieranie kontraktów z rodzicami dot. zacieśnienia współpracy
- rozmowy profilaktyczno-terapeutyczno- wspierające z dziećmi
- prowadzenie zajęć indywidualnych z dziećmi dyslektycznymi
- prowadzenie zajęć indywidualnych z dziećmi z niepowodzeniami w nauce
- zajęcia indywidualne - techniki uczenia się
A .Indywidualne porady dla rodziców uczniów :
- z zaburzonym zachowaniem
- z trudnościami dydaktycznymi
- znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej
- uzdolnionych
- Udział w zebraniach- pedagogizacja
C . Możliwość korzystania z cotygodniowych spotkań w ramach tzw. grupy wsparcia dla rodziców uczniów
- prowadzenie terapii rodzinnej (terapia krótkoterminowa metodą D. Mostwin)
D. Prowadzenie spotkań z rodzicami uczniów dot. problemów wychowawczych i dydaktycznych
E. Rozmowy terapeutyczne dla rodzin zgłaszających taką potrzebę
F.Rozmowy terapeutyczne, indywidualne wg potrzeb
- Prowadzenie terapii indywidualnej dla rodziców/opiekunów naszych uczniów
A. Spotkania tematyczne odpowiednio z oddziałami przedszkolnymi, klasami I i II etapu edukacyjnego
- pogadanki prowadzone przez policjantów w ramach akcji związanych z m.in. bezpieczeństwem,. „Ustawą o postępowaniu w sprawach nieletnich”
B. Cotygodniowe zajęcia psychoedukacyjne dla uczniów klas m.in.
„Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych”
- Cykl zajęć pt. „ Normy i zasady „ – integracja klasy
- Zajęcia w klasach dot. radzenia sobie ze stresem
- organizowanie lub współprowadzenie konferencji szkoleniowej dla Rady Pedagogicznej
- współpraca z organizacjami i instytucjami wspierającymi szkołę,( MOPS, Kuratorzy Sądu Rodzinnego, Wydział Prewencji Policji, PPP nr 1 i 2, Dom Dziecka, Ośródek Interwencji Kryzysowej , Ośrodki Wychowawczo-Opiekuńcze, Wydział Edukacji, Kuratorium Oświaty)
- koordynowanie prac związanych z realizacją szkolnego programu wychowawczego
- „Szkoła Sukcesu”,
- koordynowanie prac związanych z realizacją szkolnego programu
- profilaktycznego
- czynny udział w posiedzeniach zespołu ds. wychowawczych
- udział m.in. w szkoleniach, warsztatach zawodowych, grupach roboczych, naradach, grupach wsparcia, konferencjach