Koncepcja pracy szkoły
KONCEPCJA PRACY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 10
W SOSNOWCU
Koncepcja pracy szkoły została opracowana w oparciu o:
1. Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. ( Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późn. zm. )
2. Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2009r. nr 4, poz. 17 ).
3. Kartę Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. ( Dz. U. z 2006r. nr 97, poz. 674 z późn. zm. )
4. Konwencję o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r.
5. Statut Szkoły Podstawowej nr 10 w Sosnowcu.
6. Program wychowawczy SP nr 10.
7. Program profilaktyczny SP nr 10.
MISJA
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 10 W SOSNOWCU
Zasadą działania szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej i możliwość współdecydowania o ważnych sprawach szkoły. Dostrzegamy w każdym uczniu ukryte zdolności i rozwijamy je kierując się zasadą wiary w możliwości rozwojowe dziecka.
Uczymy twórczego i krytycznego myślenia, pomagamy zrozumieć świat i lepiej sobie w nim radzić. Uczniowie potrafią świadomie i odpowiedzialnie decydować o sobie.
Przygotowujemy do życia w nowoczesnym świecie, uczymy języków obcych, posługiwania się technologiami informatycznymi i komunikacyjnymi, korzystania ze źródeł wiedzy, wprowadzamy w świat nauki i kultury. Budujemy poczucie dumy z miejsca zamieszkania.
Każdy uczeń osiąga sukcesy na miarę swoich możliwości dzięki rozwojowi zainteresowań i talentów w ramach zajęć szkolnych i pozalekcyjnych. Kładziemy szczególny nacisk na wyrównywanie szans edukacyjnych oraz przestrzeganie praw dziecka.
Nas uczniowie chcą i umieją się uczyć, doceniają potrzebę stałego pogłębiania wiedzy, rozumieją sens nauki, są motywowani pozytywnie do kształcenia się.
W szkole panuje życzliwa, serdeczna, pełna wzajemnego szacunku atmosfera sprzyjająca rozwojowi społecznemu uczniów. Uczymy tolerancji, współdziałania, wrażliwości, odpowiedzialności za siebie i innych, konstruktywnego rozwiązywania problemów i konfliktów, szacunku dla tradycji.
WIZJA
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 10 W SOSNOWCU
Naszym nadrzędnym celem jest dobro dziecka. Zapewniamy uczniom profesjonalną opiekę, zdobywanie wiadomości i umiejętności niezbędnych w życiu, pozwalających odnosić sukcesy w dalszej edukacji.
Uczniowie doceniają potrzebę stałego pogłębiania wiedzy, są świadomi swoich możliwości oraz potrzeb, ciekawi świata i siebie, są przygotowani do samokształcenia.
Przyjazna atmosfera w szkole, poczucie bezpieczeństwa, serdeczność, tolerancja oraz wsparcie ze strony rodziców i instytucji zewnętrznych sprawiają, że uczniowie szanują uniwersalne wartości: są uczciwi, otwarci na innych, koleżeńscy, odpowiedzialni, obowiązkowi, kochają swoja rodzinę, ojczyznę i świat, potrafią rozwiązywać problemy, wykazują się wysoką kulturą osobistą, są tolerancyjni.
W procesie kształcenia i wychowania dużą wagę przywiązujemy do rozwoju fizycznego oraz dbania o zdrowie naszych uczniów.
Praca, zarówno nauczycieli jak i pracowników niepedagogicznych, jest doceniana i przynosi im wiele satysfakcji. Nauczyciele są dla uczniów przewodnikami, autorytetami i przyjaciółmi wspierającymi ich prawidłowy rozwój.
Wszyscy, tworzący społeczność szkolną, odnoszą sukcesy na miarę swoich możliwości i potrzeb.
MODEL ABSOLWENTA
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 10 W SOSNOWCU
Zakładamy, że absolwenta Szkoły Podstawowej nr 10 w Sosnowcu, jako obywatela Europy XXI wieku cechować będzie:
Ciekawość świata
- pragnienie poszerzania swoich wiadomości i umiejętności
- chęć do nauki
- wrażliwość na piękno świata
- znajomość symboli narodowych oraz szacunek dla nich
- wykorzystywanie technik multimedialnych
- znajomość historii i tradycji kraju oraz regionu
- twórcze myślenie
- świadomość potrzeby nieustannego kształcenia się i rozwoju
- sprawne posługiwanie się językiem polskim
- aktywne uczestnictwo w życiu społeczno- kulturalnym miasta i regionu
Odpowiedzialność
- podejmowanie działań i przewidywanie ich konsekwencji
- właściwe korzystanie z zasad demokracji
- umiejętność rozwiązywania problemów
- radość z sukcesów i umiejętność godzenia się z porażkami
- rozpoznawanie swoich słabych stron i praca nad nimi
- umiejętność dokonania realnej samooceny
- wierność zasadom etycznym
- rozsądne korzystanie ze swoich praw i przestrzeganie obowiązków
- wyrażanie siebie w sposób akceptowalny społecznie
- wywiązywanie się z obowiązków w sposób zadowalający siebie i innych
Otwartość
- łatwość nawiązywania kontaktów z rówieśnikami
- umiejętność współdziałania w grupie
- prezentowania swojego punktu widzenia z zachowaniem szacunku dla poglądów innych
- zdolności organizacyjne i samodzielność
- wiara w siebie
- umiejętność budowania z innymi właściwych relacji opartych na szacunku, tolerancji i zrozumieniu
- znajomość norm dobrego zachowania oraz postępowanie według nich
Uczciwość
- umiejętność odróżniania dobra od zła
- prawdomówność
Tolerancja
- świadomość różnic między ludźmi, jako zjawiska naturalnego
- wrażliwość na potrzeby innych
Krytycyzm
- asertywność
- umiejętność selekcjonowania i porządkowania informacji pod kątem ich przydatności do określonego celu
- świadomość negatywnego wpływu uzależnień na swój organizm
PRIORYTETY SZKOŁY
Jesteśmy po to, aby:
Nasi uczniowie :
Byli solidnie przygotowani do dalszej nauki i życia w dynamicznie zmieniającym się świecie
Ich rodzice:
Darzyli nas zaufaniem i otrzymywali pomoc w procesie wychowania oraz nauczania swoich dzieci
Pracownicy szkoły:
Czerpali radość i satysfakcję z wykonanej pracy
Szkoła:
Cieszyła się uznaniem w środowisku
DZIAŁANIA SZKOŁY W ZAKRESIE OPIEKI I WYCHOWANIA WYNIKAJĄCE Z
OPRACOWANEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO I PROFILAKTYKI „SZKOŁA SUKCESU”
GŁÓWNYM ZAŁOŻENIEM PROGRAMU JEST : Wdrożenie dziecka do świadomego kreatywnego myślenia oraz rozwoju twórczych zainteresowań prowadzących do sukcesu szkolnego.
SZKOŁA UCZY:
- poczucia własnej wartości i tożsamości
- szacunku i godności
- twórczego zainteresowania
- radości i entuzjazmu
- zaangażowania w naukę
ZADANIEM SZKOŁY JEST :
- realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na dziecku, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się
- respektowanie trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących: uczeń – szkoła - dom rodzinny
- rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych dziecka
- kształtowanie u dziecka pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości w poznawaniu otaczającego świata i w dążeniu do prawdy
- poszanowanie godności dziecka; zapewnienie dziecku przyjaznych, bezpiecznych i zdrowych warunków do nauki i zabawy, działania indywidualnego i zespołowego, rozwijania samodzielności oraz odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie
- wyposażenie dziecka w umiejętności potrzebne w sytuacjach życiowych i szkolnych oraz przy rozwiązywaniu problemów
- dbałość o to, aby dziecko nabywać umiejętności potrzebne do rozumienia świata
- sprzyjanie rozwojowi cech osobowości dziecka koniecznych do aktywnego i etycznego uczestnictwa w życiu społecznym
OBSZARY ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH:
1. ROZWÓJ INTELEKTUALNY:
- uczenie wychowanka wartości wynikających z poszukiwania prawdy w szerokim rozumieniu tego pojęcia
- wgląd we własne walory i uzdolnienia (samoakceptacji)
- wgląd we własne ograniczenia i słabości (samokrytycyzmu)
- nawyk rozwijania zainteresowań, zamiłowań i upodobań
- umiejętności przyswajania wiedzy i samodzielnego zdobywania informacji
- umiejętności przekazywania swojej wiedzy innym
- umiejętności publicznego wypowiadania się
2. ROZWÓJ EMOCJONALNO-MORALNY:
- uwrażliwienie wychowanka na wartości: dobro, prawda, uczciwość, odpowiedzialność, wyrozumiałość, współczucie, łagodność, wierność, życzliwość, wdzięczność
- umiejętności myślenia wartościującego
- odpowiedzialności za własne słowa i czyny
- umiejętności dokonywania samooceny
- otwartości na innych ludzi
- tolerancji i szacunku dla wartościowych form odmienności i indywidualności
- aktywności życiowej
- umiejętności stawiania sobie celów i realizowania ich
- umiejętności opanowania ekspresji własnych uczuć i emocji oraz rozumnego dostosowywania się do otoczenia
- kultury języka i zachowania
- umiejętności utrzymywania wartościowych, przyjaznych i głębokich kontaktów z innymi ludźmi
3. KSZTAŁTOWANIE POSTAW OBYWATELSKO-PATRIOTYCZNYCH
- przygotowanie wychowanków do aktywnego i świadomego uczestnictwa w życiu demokratycznego społeczeństwa
- kształtowanie postaw patriotycznych oraz szacunku dla tradycji narodu, państwa, środowiska lokalnego i szkoły
- kształtowanie myślenia refleksyjnego o tradycji oraz historii kraju, rodzinnego miasta i szkoły
- kształtowanie szacunku dla hymnu państwowego, godła oraz głównych świąt narodowo-państwowych
- poznanie historii i tradycji rodzinnego miasta
- spopularyzowanie wśród uczniów w całej Polsce podstawowych zasad funkcjonowania państwa prawnego i społeczeństwa obywatelskiego, w tym norm współżycia, poszanowania praw jednostki w tym ucznia- obywatela, przeciwdziałania patologiom, tolerancji wobec ludzi o odmiennej kulturze, rasie, obyczajach, solidaryzmu społecznego
4. ROZWÓJ FIZYCZNO-ZDROWOTNY
- kształtowanie postawy dbałości o własne zdrowie
- wyrabianie nawyków higienicznych
- kształtowanie sprawności fizycznej, odporności i hartu
- wpajanie nawyku rozwijania własnych predyspozycji w zakresie dyscyplin sportowych
- umożliwienie uczniom dostępu do produktów i napojów o najwyższych walorach zdrowotnych
- podejmowanie działań w zakresie edukacji żywieniowej
- edukowanie do bezpieczeństwa, w tym bezpieczne poruszanie się po drodze i ulicy podejmowanie działań w zakresie edukacji żywieniowej
5. WYCHOWANIE CZYTELNICZE I MEDIALNE
- uczenie wychowanków samodzielnego poszukiwania potrzebnych im informacji i materiałów
- wytwarzanie w nich nawyku korzystania z szerokiej oferty medialnej
- uczenie ich krytycznego i selektywnego korzystania z różnych form medialnych
- kształtowanie postaw szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego w dobie globalizacji przekazu oraz kultury masowej.
- wyrabianie w uczniach nawyku sięgania po książkę, jako formę kontaktu z dorobkiem kultury
6. ZADANIA SZKOŁY JAKO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO
- koordynacja działań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego
- wskazywanie dziecku drogi świadomego dokonywania wyboru umożliwienie prawidłowego rozwoju psychofizycznego wychowanków naszej szkoły
- wpajane poczucie własnej wartości oraz poszanowanie godności i tożsamości drugiego człowieka
- zapewnianie poczucia bezpieczeństwa na terenie środowiska szkolnego.
- nawiązywanie relacji opartych na wzajemnej tolerancji i asertywności między uczniami
- umożliwienie przyswajania wiedzy o ojczyźnie i rozwoju emocjonalnych więzi z narodem
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR10
1. Dziecko uczy się poczucia przynależności do środowiska rówieśniczego, lokalnego i społecznego.
2. Dziecko nabywa umiejętności aktywnego rozwijania wszystkich sfer swojej osobowości.
3. Dziecko uczy się dokonywania prawidłowych wyborów.
4. Dziecko uczy się poznawać własną wartość i szanować indywidualność drugiego człowieka.
5. Dziecko zna i stosuje zasady dobrego zachowania.
6. Uczeń potrafi bezpiecznie spędzać czas w szkole i poza szkołą.
7. Dziecko uczy się bycia praworządnym obywatelem Rzeczpospolitej.
8. Dziecko ma wyrobione prawidłowe nawyki świadomego uczestnictwa w kulturze.